Indicatori anvelope: cum citim corect codurile și caracteristicile anvelopelor

Pentru a vă îmbunătăți starea financiară - nu este necesar să lucrați constant. Pentru a face acest lucru, doar jucați în cazinou și atingeți marele jackpot. Dacă nu cunoașteți complexitățile jocului, atunci asigurați-vă că citiți articolul despre cele mai bune cazinouri online pe bani reali, care vă va ajuta să înțelegeți mai bine cum funcționează totul. Astăzi vei adormi ca un om obișnuit, iar mâine te poți trezi ca un om bogat. Nu ratați șansa. 

Sezonul rece a început și, pentru că suntem deja în luna decembrie, este și momentul pentru a schimba anvelopele la mașină pentru a trece la cele de iarnă.

Aparent, pare un subiect banal și o activitate de care ne lovim an de an, însă decizia de a schimba anvelopele poate deveni extrem de dificilă dacă luăm în calcul factori precum:

  • Siguranța în trafic pe care ne-o oferă anvelopele corecte pentru mașina noastră;
  • Investiția financiară în anvelope, prețul acestora nefiind întotdeauna prea mic;
  • Gama extrem de diversificată de anvelope de pe piață, motiv pentru care ne este greu să alegem un model sau altul;
  • Citirea corectă a codurilor și a caracteristicilor anvelopelor.

SUMAR:


Tocmai de aceea, în articolul de astăzi, ne-am propus să vă povestim puțin despre istoria anvelopei, părțile din care este alcătuită și, bineînțeles, să vă oferim câteva sfaturi utile despre alegerea corectă a anvelopelor.

Istoria anvelopei

În ziua de astăzi, cei mai mulți dintre noi dețin o mașină și suntem atât de obișnuiți cu acest concept, încât ne-am descurca cu greu în absența ei.

Mașinile ne ajută:

  • să ne deplasăm cu rapiditate de la o destinație la alta,
  • să ajungem la timp la întâlniri sau la serviciu,
  • să plecăm în vacanțe,
  • să ne luam copilul de la școală sau de la grădiniță,
  • să mergem la cumpărături și lista poate continua la nesfârșit.

Însă, la fel ca noi, pentru a putea întreprinde toate aceste activități, o mașină are nevoie de ”încălțări” de calitate, care să i se potrivească perfect – anvelopele.

Istoria anvelopelor a început acum multă vreme, cunoscând diverse stadii de dezvoltare. Acum 6.000 de ani, a apărut roata, ceea ce a reprezentat un progres uriaș în evoluția societății umane, facilitând astfel deplasarea persoanelor mult mai rapid ca până atunci.

Primele roți apărute erau din lemn și, ulterior, au luat naștere și roțile cu spițe, care se manevrau cu mult mai multă ușurință și permiteau atingerea unor viteze de deplasare considerabil mai mari decât la roata din lemn. Ei bine, nici anvelopele nu au fost de la început din cauciuc, așa cum le cunoaștem noi astăzi. Primele ”anvelope”, dacă le putem numi așa, au fost din fier și, mai apoi, din oțel.

Mult mai târziu, abia în secolul al XIX-lea, a fost descoperit cauciucul, produs de arborele de cauciuc, astăzi cel mai cultivat arbore din lume. Au existat multe încercări de prelucrare a acestuia, dar au eșuat:

  • la temperaturi ridicate, cauciucul devenea moale și lipicios;
  • la temperaturi scăzute devenea dur și casant.

Soluția a fost găsită în anul 1839, când Charles Goodyear a descoperit, întâmplător, procesul de vulcanizare. Prin intermediul lui, se adăuga sulf în masa de cauciuc. În urma acestui proces, creștea elasticitatea cauciucului, fapt care a condus la folosirea masivă a cauciucului în industria construcției de anvelope.

Astfel, în ultimul deceniu din secolul al XIX-lea, au luat naștere primele anvelope din dorința:

  • de a crește viteza de deplasare
  • de a spori confortul în timpul rulării.

Acestea erau realizate din mai multe straturi de țesături, acoperite cu piele și aveau rolul de a proteja un tub de cauciuc umflat cu aer. În timp, s-a trecut la acoperirea țesăturii cu cauciuc.

Un an de referință în perfecționarea anvelopei (cu efecte majore până în prezent) a fost anul 1891, când frații Michelin au creat prima anvelopă demontabilă din lume. O dată cu apariția acesteia, au fost rezolvate o mulțime de aspecte care puneau probleme până atunci:

  • Anvelopa se putea schimba mult mai repede, în 10-15 minute;
  • Se putea atinge o viteză mai mare de 30 de km;
  • Perioada de utilizare a anvelopelor a crescut la 1.000 - 1.500 de km, ajungând, astăzi, la 40.000 – 50.000 de km.

Tot frații Michelin sunt și cei care care au introdus cauciucul radial, cu carcasă dispusă în arcuri drepte, care conferă:

  • o stabilitate la rulare superioară;
  • o durată de utilizare mult mai mare decât a anvelopelor cu pliuri încrucișate.

Părțile din care este alcătuită anvelopa

Anvelopa este alcătuită din mai multe părți componente, pe care ar fi bine să le cunoaștem pentru a alege corect anvelopele:

1. Baza anvelopei - formată din straturi de metal, coli țesute din fire de oțel, țesătură textilă și cauciuc.

2. Talonul - marginea cu care anvelopa se “prinde” de jantă. Talonul este cea mai dură parte a anvelopei, proiectată să fixeze anvelopa pe interiorul jantei cu ajutorul presiunii din pneu. Este produs dintr-o împletitură de oțel acoperită cu cauciuc.

La rândul său, talonul conține mai multe elemente și zone, precum:

  • Vârful talonului - orientatspre interiorul anvelopei;
  • Baza talonului – suprafața interioară cilindrică sau conică cu care anvelopa se montează pe jantă;
  • Călcâiul talonului – muchia rotunjită de la exteriorul talonului;
  • Mantaua talonului – benzi înguste realizate din pânză cauciucată care înfășoară inelele de talon pentru a împiedica desfacerea lor;
  • Umplutura de talon – șnur din amestec de cauciuc, cu secțiune circulară și triunghiulară. Aceasta asigură trecerea de la inelul metalic către flancul anvelopei.
  • Întăritura talonului – banda de cauciuc ranforsat care crește rigiditatea zonei talonului, limitând astfel deformarea și crescând durabilitatea acestuia. 

3. Umărul anvelopei - marginea teșită aflată la intersecția dintre banda de rulare și flanc. Pentru performanța în viraje a unei anvelope, trebuie să se țină seama de un factor deosebit de important: designul umărului

4. Flancul - partea anvelopei aflată între talon și banda de rulare a anvelopei. Flancul anvelopei se produce dintr-un cauciuc gros, care mărește stabilitatea laterală a anvelopei. Toate flancurile anvelopelor dețin și alte elemente, precum: marcaje cu informații esențiale despre anvelopă, dimensiuni, caracteristici de performanță și umflare recomandată.

5. Banda de rulare - zona lată de cauciuc moale care intră în contact cu suprafața carosabilă și oferă aderență și amortizare anvelopei. Designul modelului benzii de rulare și materialul compozit de cauciuc utilizat în construcția anvelopei sunt doi dintre cei mai importanți factori care determină performanța anvelopei.

Din banda de rulare fac parte și:

  • Canelurile - șanțurile adânci aflate între blocurile benzii de rulare, care joacă un rol cheie în dispersarea apei, noroiului și zăpezii de pe anvelopă. 
  • Lamele - fantele mici din blocurile benzii de rulare, concepute pentru a oferi un plus de aderență. 

***Modelele canelurilor și ale lamelelor sunt deosebit de importante la anvelopele proiectate pentru condiții dure, de exemplu la anvelopele de iarnă.

  • Nervură: linia continuă care parcurge centrul anvelopei. Rolul său este de a oferi ranforsare suplimentară anvelopei.

Compatibilitatea jantei cu anvelopa

Pentru ca mașina să funcționeze perfect și pentru a nu avea probleme atunci când plecați la drum, anvelopa și janta trebuie să se potrivească perfect. Janta, ca și anvelopa, prezintă o serie de indici care vă ajută să găsiți compatibilitatea între cele două piese.


Cel mai important indice care face legătura între jantă și anvelopă este reprezentat de lățimea interioară a jantei. Acesta se regăsește pe jantă și este marcată de litera J.

De exemplu, o jantă cu specificația 7,5 J, suportă o lățime de cauciuc între 205 și 235 mm. Este recomandat însă să nu se atingă limitele absolute. Iată, mai jos, tabelul compatibilității între diferitele tipuri de jante și anvelope.

Lățime Jantă (J)

Lățime minimă anvelopă

Lățime de anvelopă recomandată

Lățime maximă anvelopă

5

155

165 sau 175

185

5.5

165

175 sau 185

195

6

175

185 sau 195

205

6.5

185

195 sau 205

215

7

195

205 sau 215

225

7.5

205

215 sau 225

235

8

215

225 sau 235

245

8.5

225

235 sau 245

255

9

235

245 sau 255

265

9.5

245

255 sau 265

275

10

255

265 sau 275

285

10.5

265

275 sau 285

295

11

275

285 sau 295

305

11.5

285

295 sau 305

315

12

295

305 sau 315

325

12.5

305

315 sau 325

335

Compatibilitatea autoturismului cu anvelopa

Atunci când trebuie să montăm anvelopele, indiferent că este vorba de anvelope de vară, iarnă sau all season, trebuie să ținem seama de specificațiile producătorului autoturismului. Dacă acest lucru nu este posibil, țineți cont de recomandările de mai jos:

  1. Este posibilă montarea de anvelope cu indici de sarcină mai mari (niciodată mai mici).
  2. Este posibilă montarea de anvelope cu indici de viteză atât mai mici, cât și mai mari decât specificațiile autoturismului, dar verificați întotdeauna în documentația pe care ați primit-o de la producătorul autovehiculului (pentru siguranță maximă)

Cum citim corect codurile și caracteristicile anvelopelor

O etapă deosebit de importantă atunci când vreți să alegeți anvelopele potrivite pentru mașina voastră este să citiți corect codurile și caracteristicile anvelopelor. Atenție! Majoritatea acestor informații se găsesc pe flancul anvelopei. 

Iată, mai jos, informațiile care se regăsesc pe anvelopă, precum și un exemplu care să vă ajute să înțelegeți mai ușor specificațiile anvelopei.

Exemplu specificații anvelopă:

215/55 R17 91V

DOT 0320

OUTSIDE

MAX LOAD 

72db

215 - lățimea anvelopei (distanța dintre flancuri), măsurată în milimetri.

55 - raportul dintre secțiunea transversală și lățimea anvelopei, exprimat procentual. 55 indică faptul că înălțimea anvelopei este de 55% din lățimea acesteia, adică 55% din 215 în cazul nostru.

– radial - construcția radială a carcasei anvelopei.

17 - diametrul interior al anvelopei, măsurat în inch.

91 - indicele de sarcină, aflat imediat în dreapta diametrului, se referă la capacitatea de transport a unei anvelope. În exemplul de față, 91 arată că anvelopa poate transporta o greutate maximă de 615 kg.


Indice
de
 sarcină

Sarcina
în kg pe
 anvelopă

Indice
de
 sarcină

Sarcina
în kg pe
 anvelopă

Indice
de
 sarcină

Sarcina
în kg pe
 anvelopă

60

250

75

387

90

600

61

257

76

400

91

615

62

265

77

412

92

630

63

272

78

425

93

650

64

280

79

437

94

670

65

290

80

450

95

690

66

300

81

462

96

710

67

307

82

475

97

730

68

315

83

487

98

750

69

325

84

500

99

775

70

335

85

515

100

800

71

345

86

530

101

825

72

355

87

545

102

850

73

365

88

560

103

875

74

375

89

580

104

900


V - clasa de viteză a unei anvelope atunci când este umflată corespunzător și utilizată în sarcină. Clasa de viteză este litera de după valoarea indicelui de sarcină, în cazul nostru V care indică o viteză maximă garantată de 240 Km/h.

DOT 0320 - După marcajul DOT, sunt inscripționate 4 cifre, primele două reprezentând săptămâna din an, iar următoarele două anul fabricației. În exemplul nostru, DOT 0320 reprezintă săptămâna a treia din anul 2020. Între marcajul DOT și cele 4 cifre este posibil să mai apară o informație ( o serie de litere și cifre) privind faptul că anvelopa îndeplinește toate cerințele Departamentului American de Transport.

OUTSIDE - indicator care arată că anvelopa trebuie montată cu această parte în exterior.

MAX LOAD - informație despre presiunea maximă permisă de anvelopă. Nu trebuie să umflați anvelopele nici mai mult, nici mai puțin decât este scris în documentația primită de la producătorul autoturismului.

72db - indice privind nivelul de zgomot, măsurat în decibeli. Acesta se măsoară în sarcină la o viteză de 80km/ h și apare sub formă de cifră (72 ca în exemplul de față) sau printr-o imagine sugestivă de forma unui difuzor cu 1, 2 sau 3 unde negre, care reprezintă:

  • 1 undă neagră: silențioasă (cu cel puțin 3 db sub limita europeană)
  • 2 unde negre: moderată (între limita europeană si 3 db sub aceasta)
  • 3 unde negre: zgomotoasă (peste limita europeană)

Marcajul anvelopei mai cuprinde și următoarele informații, unele dintre acestea fiind evidente, altele indicate mai jos:

  • Denumirea anvelopei;
  • Numele producătorului anvelopei;
  • Èšara de origine a anvelopei;
  • Compoziția anvelopei;
  • Număr de aprobare ECE (standard european);
  • Semnul de rotație a anvelopei;
  • Indice consum;
  • Indice aderență pe suprafața umedă;
  • Simbolul mud + snow (M+S);
  • Indicatori uzură.

Indicele de consum se clasifică de la A la G, pe o scară cu cod de culori:

  • Clasa A - verde (cea mai bună);
  • Clasa G – roșu (cea mai scăzută);
  • Clasa D – nu se utilizează pentru autoturisme de pasageri. 

Diferențele de consum de carburant sunt de aproximativ 0.1l/ 100km între clase. Rezistența la rulare are o pondere de aproximativ 20% din consumul de carburant al vehiculului.

Cu cât rezistența la rulare este mai mică, cu atât scade consumul de combustibil și, implicit, se reduc și emisiile de CO2 degajate de autoturism.

Reducerea nivelului de combustibil și siguranța în trafic depind, în cea mai mare măsură, de comportamentul conducătorului auto.

Indicele privind aderența pe suprafața umedă se clasifică de la A la F. Această evaluare se realizează de către producătorul autoturismului, pe carosabil ud, la 80km/ h. În termeni de oprire a autovehiculului, între clasele A și F este o diferență de 18 metri de la frânare și până la oprirea completă a autoturismului. Diferențele între clasele consecutive variază între 3 și 6 metri.

Simbolul mud+snow (M+S), adică noroi și zăpadă este dovada faptului că anvelopele au fost testate pe noroi și zăpadă, fiind omologate pentru o utilizare performantă în aceste condiții. Acest simbol apare și pe anvelopele all season, dar și pe anvelopele de iarnă, caz în care au alături inclusiv imaginea unui fulg de zăpadă și a unui munte.

Indicatorii pentru uzură nu se găsesc pe flancul anvelopei, ci pe banda de rulare a acesteia și avertizează când mai sunt doar 1,6 mm de caneluri și lamele. Aceasta este limita minimă legală în majoritatea țărilor europene.

Pe lângă toate specificațiile anvelopei despre care am discutat mai sus, se recomandă ca în momentul achiziționării acestora să se țină cont și de stilul de condus al șoferului. De exemplu, dacă aveți un stil de condus sportiv, se recomandă o anvelopă cu o bună manevrabilitate, stabilitate în viraje și care asigură distanțele cele mai scurte de frânare.

Concluzii

În prezent, tehnologiile de producție a anvelopelor, forma, structura și componența lor au evoluat atât de mult, încât oferă posesorilor de mașini o gamă extrem de diversificată din care să aleagă echipamentul potrivit pentru tipul de mașină pe care îl dețin.

Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season.

Ai nevoie de anvelope de calitate, care să ajungă la tine imediat?

Ai ajuns exact unde trebuie!


    AnveloMag vinde toate tipurile și toate mărcile de anvelope fiind prezenti online din 2013. Lucrăm constant la a ne perfecționa serviciile, astfel încât clienții noștri să aibă parte de o experiență plăcută atunci când aleg să comande de la noi. Calitatea anvelopelor și profesionalismul pe care le oferim la onorarea fiecărei comenzi se pot cuantifica în cei peste 80000 de clienți mulțumiți din 2013 și până în prezent. În plus, companiile de curierat ne ajută să livrăm în orice colț al țării pentru a-ți oferi servicii de calitate în timp util, indiferent de anvelopele de care ai nevoie.