Indicatori anvelope: cum citim corect codurile și caracteristicile anvelopelor

Sezonul rece a început ╚Öi, pentru c─â suntem deja în luna decembrie, este ╚Öi momentul pentru a schimba anvelopele la ma╚Öin─â pentru a trece la cele de iarn─â.

Aparent, pare un subiect banal ╚Öi o activitate de care ne lovim an de an, îns─â decizia de a schimba anvelopele poate deveni extrem de dificil─â dac─â lu─âm în calcul factori precum:

  • Siguran╚Ťa în trafic pe care ne-o ofer─â anvelopele corecte pentru ma╚Öina noastr─â;
  • Investi╚Ťia financiar─â în anvelope, pre╚Ťul acestora nefiind întotdeauna prea mic;
  • Gama extrem de diversificat─â de anvelope de pe pia╚Ť─â, motiv pentru care ne este greu s─â alegem un model sau altul;
  • Citirea corect─â a codurilor ╚Öi a caracteristicilor anvelopelor.

SUMAR:


Tocmai de aceea, în articolul de ast─âzi, ne-am propus s─â v─â povestim pu╚Ťin despre istoria anvelopei, p─âr╚Ťile din care este alc─âtuit─â ╚Öi, bineîn╚Ťeles, s─â v─â oferim câteva sfaturi utile despre alegerea corect─â a anvelopelor.

Istoria anvelopei

În ziua de ast─âzi, cei mai mul╚Ťi dintre noi de╚Ťin o ma╚Öin─â ╚Öi suntem atât de obi╚Önui╚Ťi cu acest concept, încât ne-am descurca cu greu în absen╚Ťa ei.

Mașinile ne ajută:

  • s─â ne deplas─âm cu rapiditate de la o destina╚Ťie la alta,
  • s─â ajungem la timp la întâlniri sau la serviciu,
  • s─â plec─âm în vacan╚Ťe,
  • s─â ne luam copilul de la ╚Öcoal─â sau de la gr─âdini╚Ť─â,
  • s─â mergem la cump─âr─âturi ╚Öi lista poate continua la nesfâr╚Öit.

Îns─â, la fel ca noi, pentru a putea întreprinde toate aceste activit─â╚Ťi, o ma╚Öin─â are nevoie de ”înc─âl╚Ť─âri” de calitate, care s─â i se potriveasc─â perfect – anvelopele.

Istoria anvelopelor a început acum mult─â vreme, cunoscând diverse stadii de dezvoltare. Acum 6.000 de ani, a ap─ârut roata, ceea ce a reprezentat un progres uria╚Ö în evolu╚Ťia societ─â╚Ťii umane, facilitând astfel deplasarea persoanelor mult mai rapid ca pân─â atunci.

Primele ro╚Ťi ap─ârute erau din lemn ╚Öi, ulterior, au luat na╚Ötere ╚Öi ro╚Ťile cu spi╚Ťe, care se manevrau cu mult mai mult─â u╚Öurin╚Ť─â ╚Öi permiteau atingerea unor viteze de deplasare considerabil mai mari decât la roata din lemn. Ei bine, nici anvelopele nu au fost de la început din cauciuc, a╚Öa cum le cunoa╚Ötem noi ast─âzi. Primele ”anvelope”, dac─â le putem numi a╚Öa, au fost din fier ╚Öi, mai apoi, din o╚Ťel.

Mult mai târziu, abia în secolul al XIX-lea, a fost descoperit cauciucul, produs de arborele de cauciuc, ast─âzi cel mai cultivat arbore din lume. Au existat multe încerc─âri de prelucrare a acestuia, dar au e╚Öuat:

  • la temperaturi ridicate, cauciucul devenea moale ╚Öi lipicios;
  • la temperaturi sc─âzute devenea dur ╚Öi casant.

Solu╚Ťia a fost g─âsit─â în anul 1839, când Charles Goodyear a descoperit, întâmpl─âtor, procesul de vulcanizare. Prin intermediul lui, se ad─âuga sulf în masa de cauciuc. În urma acestui proces, cre╚Ötea elasticitatea cauciucului, fapt care a condus la folosirea masiv─â a cauciucului în industria construc╚Ťiei de anvelope.

Astfel, în ultimul deceniu din secolul al XIX-lea, au luat na╚Ötere primele anvelope din dorin╚Ťa:

  • de a cre╚Öte viteza de deplasare
  • de a spori confortul în timpul rul─ârii.

Acestea erau realizate din mai multe straturi de ╚Ťes─âturi, acoperite cu piele ╚Öi aveau rolul de a proteja un tub de cauciuc umflat cu aer. În timp, s-a trecut la acoperirea ╚Ťes─âturii cu cauciuc.

Un an de referin╚Ť─â în perfec╚Ťionarea anvelopei (cu efecte majore pân─â în prezent) a fost anul 1891, când fra╚Ťii Michelin au creat prima anvelop─â demontabil─â din lume. O dat─â cu apari╚Ťia acesteia, au fost rezolvate o mul╚Ťime de aspecte care puneau probleme pân─â atunci:

  • Anvelopa se putea schimba mult mai repede, în 10-15 minute;
  • Se putea atinge o vitez─â mai mare de 30 de km;
  • Perioada de utilizare a anvelopelor a crescut la 1.000 - 1.500 de km, ajungând, ast─âzi, la 40.000 – 50.000 de km.

Tot fra╚Ťii Michelin sunt ╚Öi cei care care au introdus cauciucul radial, cu carcas─â dispus─â în arcuri drepte, care confer─â:

  • o stabilitate la rulare superioar─â;
  • o durat─â de utilizare mult mai mare decât a anvelopelor cu pliuri încruci╚Öate.

P─âr╚Ťile din care este alc─âtuit─â anvelopa

Anvelopa este alc─âtuit─â din mai multe p─âr╚Ťi componente, pe care ar fi bine s─â le cunoa╚Ötem pentru a alege corect anvelopele:

1. Baza anvelopei - format─â din straturi de metal, coli ╚Ťesute din fire de o╚Ťel, ╚Ťes─âtur─â textil─â ╚Öi cauciuc.

2. Talonul - marginea cu care anvelopa se “prinde” de jant─â. Talonul este cea mai dur─â parte a anvelopei, proiectat─â s─â fixeze anvelopa pe interiorul jantei cu ajutorul presiunii din pneu. Este produs dintr-o împletitur─â de o┼úel acoperit─â cu cauciuc.

La rândul s─âu, talonul con╚Ťine mai multe elemente ╚Öi zone, precum:

  • Vârful talonului - orientatspre interiorul anvelopei;
  • Baza talonului – suprafa╚Ťa interioar─â cilindric─â sau conic─â cu care anvelopa se monteaz─â pe jant─â;
  • C─âlcâiul talonului – muchia rotunjit─â de la exteriorul talonului;
  • Mantaua talonului – benzi înguste realizate din pânz─â cauciucat─â care înf─â╚Öoar─â inelele de talon pentru a împiedica desfacerea lor;
  • Umplutura de talon – ╚Önur din amestec de cauciuc, cu sec╚Ťiune circular─â ╚Öi triunghiular─â. Aceasta asigur─â trecerea de la inelul metalic c─âtre flancul anvelopei.
  • Înt─âritura talonului – banda de cauciuc ranforsat care cre╚Öte rigiditatea zonei talonului, limitând astfel deformarea ╚Öi crescând durabilitatea acestuia. 

3. Um─ârul anvelopei - marginea te┼čit─â aflat─â la intersec┼úia dintre banda de rulare ┼či flanc. Pentru performan┼úa în viraje a unei anvelope, trebuie s─â se ╚Ťin─â seama de un factor deosebit de important: designul um─ârului

4. Flancul - partea anvelopei aflat─â între talon ┼či banda de rulare a anvelopei. Flancul anvelopei se produce dintr-un cauciuc gros, care m─âre┼čte stabilitatea lateral─â a anvelopei. Toate flancurile anvelopelor de╚Ťin ╚Öi alte elemente, precum: marcaje cu informa┼úii esen┼úiale despre anvelop─â, dimensiuni, caracteristici de performan┼ú─â ┼či umflare recomandat─â.

5. Banda de rulare - zona lat─â de cauciuc moale care intr─â în contact cu suprafa┼úa carosabil─â ┼či ofer─â aderen┼ú─â ┼či amortizare anvelopei. Designul modelului benzii de rulare ┼či materialul compozit de cauciuc utilizat în construc┼úia anvelopei sunt doi dintre cei mai importan┼úi factori care determin─â performan┼úa anvelopei.

Din banda de rulare fac parte și:

  • Canelurile - ┼čan┼úurile adânci aflate între blocurile benzii de rulare, care joac─â un rol cheie în dispersarea apei, noroiului ┼či z─âpezii de pe anvelop─â. 
  • Lamele - fantele mici din blocurile benzii de rulare, concepute pentru a oferi un plus de aderen┼ú─â. 

***Modelele canelurilor ┼či ale lamelelor sunt deosebit de importante la anvelopele proiectate pentru condi┼úii dure, de exemplu la anvelopele de iarn─â.

  • Nervur─â: linia continu─â care parcurge centrul anvelopei. Rolul s─âu este de a oferi ranforsare suplimentar─â anvelopei.

Compatibilitatea jantei cu anvelopa

Pentru ca ma╚Öina s─â func╚Ťioneze perfect ╚Öi pentru a nu avea probleme atunci când pleca╚Ťi la drum, anvelopa ╚Öi janta trebuie s─â se potriveasc─â perfect. Janta, ca ╚Öi anvelopa, prezint─â o serie de indici care v─â ajut─â s─â g─âsi╚Ťi compatibilitatea între cele dou─â piese.


Cel mai important indice care face leg─âtura între jant─â ╚Öi anvelop─â este reprezentat de l─â╚Ťimea interioar─â a jantei. Acesta se reg─âse╚Öte pe jant─â ╚Öi este marcat─â de litera J.

De exemplu, o jant─â cu specifica╚Ťia 7,5 J, suport─â o l─â╚Ťime de cauciuc între 205 ╚Öi 235 mm. Este recomandat îns─â s─â nu se ating─â limitele absolute. Iat─â, mai jos, tabelul compatibilit─â╚Ťii între diferitele tipuri de jante ╚Öi anvelope.

L─â╚Ťime Jant─â (J)

L─â╚Ťime minim─â anvelop─â

L─â╚Ťime de anvelop─â recomandat─â

L─â╚Ťime maxim─â anvelop─â

5

155

165 sau 175

185

5.5

165

175 sau 185

195

6

175

185 sau 195

205

6.5

185

195 sau 205

215

7

195

205 sau 215

225

7.5

205

215 sau 225

235

8

215

225 sau 235

245

8.5

225

235 sau 245

255

9

235

245 sau 255

265

9.5

245

255 sau 265

275

10

255

265 sau 275

285

10.5

265

275 sau 285

295

11

275

285 sau 295

305

11.5

285

295 sau 305

315

12

295

305 sau 315

325

12.5

305

315 sau 325

335

Compatibilitatea autoturismului cu anvelopa

Atunci când trebuie s─â mont─âm anvelopele, indiferent c─â este vorba de anvelope de var─â, iarn─â sau all season, trebuie s─â ╚Ťinem seama de specifica╚Ťiile produc─âtorului autoturismului. Dac─â acest lucru nu este posibil, ╚Ťine╚Ťi cont de recomand─ârile de mai jos:

  1. Este posibil─â montarea de anvelope cu indici de sarcin─â mai mari (niciodat─â mai mici).
  2. Este posibil─â montarea de anvelope cu indici de vitez─â atât mai mici, cât ╚Öi mai mari decât specifica╚Ťiile autoturismului, dar verifica╚Ťi întotdeauna în documenta╚Ťia pe care a╚Ťi primit-o de la produc─âtorul autovehiculului (pentru siguran╚Ť─â maxim─â)

Cum citim corect codurile și caracteristicile anvelopelor

O etap─â deosebit de important─â atunci când vre╚Ťi s─â alege╚Ťi anvelopele potrivite pentru ma╚Öina voastr─â este s─â citi╚Ťi corect codurile ╚Öi caracteristicile anvelopelor. Aten╚Ťie! Majoritatea acestor informa╚Ťii se g─âsesc pe flancul anvelopei. 

Iat─â, mai jos, informa╚Ťiile care se reg─âsesc pe anvelop─â, precum ╚Öi un exemplu care s─â v─â ajute s─â în╚Ťelege╚Ťi mai u╚Öor specifica╚Ťiile anvelopei.

Exemplu specifica╚Ťii anvelop─â:

215/55 R17 91V

DOT 0320

OUTSIDE

MAX LOAD 

72db

215 - l─â╚Ťimea anvelopei (distan╚Ťa dintre flancuri), m─âsurat─â în milimetri.

55 - raportul dintre sec╚Ťiunea transversal─â ╚Öi l─â╚Ťimea anvelopei, exprimat procentual. 55 indic─â faptul c─â în─âl╚Ťimea anvelopei este de 55% din l─â╚Ťimea acesteia, adic─â 55% din 215 în cazul nostru.

– radial - construc╚Ťia radial─â a carcasei anvelopei.

17 - diametrul interior al anvelopei, m─âsurat în inch.

91 - indicele de sarcin─â, aflat imediat în dreapta diametrului, se refer─â la capacitatea de transport a unei anvelope. În exemplul de fa╚Ť─â, 91 arat─â c─â anvelopa poate transporta o greutate maxim─â de 615 kg.

Indice
de
 sarcin─â

Sarcina
în kg pe
 anvelop─â

Indice
de
 sarcin─â

Sarcina
în kg pe
 anvelop─â

Indice
de
 sarcin─â

Sarcina
în kg pe
 anvelop─â

60

250

75

387

90

600

61

257

76

400

91

615

62

265

77

412

92

630

63

272

78

425

93

650

64

280

79

437

94

670

65

290

80

450

95

690

66

300

81

462

96

710

67

307

82

475

97

730

68

315

83

487

98

750

69

325

84

500

99

775

70

335

85

515

100

800

71

345

86

530

101

825

72

355

87

545

102

850

73

365

88

560

103

875

74

375

89

580

104

900

V - clasa de vitez─â a unei anvelope atunci când este umflat─â corespunz─âtor ╚Öi utilizat─â în sarcin─â. Clasa de vitez─â este litera de dup─â valoarea indicelui de sarcin─â, în cazul nostru V care indic─â o vitez─â maxim─â garantat─â de 240 Km/h.

DOT 0320 - Dup─â marcajul DOT, sunt inscrip╚Ťionate 4 cifre, primele dou─â reprezentând s─âpt─âmâna din an, iar urm─âtoarele dou─â anul fabrica╚Ťiei. În exemplul nostru, DOT 0320 reprezint─â s─âpt─âmâna a treia din anul 2020. Între marcajul DOT ╚Öi cele 4 cifre este posibil s─â mai apar─â o informa╚Ťie ( o serie de litere ╚Öi cifre) privind faptul c─â anvelopa îndepline╚Öte toate cerin╚Ťele Departamentului American de Transport.

OUTSIDE - indicator care arat─â c─â anvelopa trebuie montat─â cu aceast─â parte în exterior.

MAX LOAD - informa╚Ťie despre presiunea maxim─â permis─â de anvelop─â. Nu trebuie s─â umfla╚Ťi anvelopele nici mai mult, nici mai pu╚Ťin decât este scris în documenta╚Ťia primit─â de la produc─âtorul autoturismului.

72db - indice privind nivelul de zgomot, m─âsurat în decibeli. Acesta se m─âsoar─â în sarcin─â la o vitez─â de 80km/ h ╚Öi apare sub form─â de cifr─â (72 ca în exemplul de fa╚Ť─â) sau printr-o imagine sugestiv─â de forma unui difuzor cu 1, 2 sau 3 unde negre, care reprezint─â:

  • 1 und─â neagr─â: silen╚Ťioas─â (cu cel pu╚Ťin 3 db sub limita european─â)
  • 2 unde negre: moderat─â (între limita european─â si 3 db sub aceasta)
  • 3 unde negre: zgomotoas─â (peste limita european─â)

Marcajul anvelopei mai cuprinde ╚Öi urm─âtoarele informa╚Ťii, unele dintre acestea fiind evidente, altele indicate mai jos:

  • Denumirea anvelopei;
  • Numele produc─âtorului anvelopei;
  • ╚Üara de origine a anvelopei;
  • Compozi╚Ťia anvelopei;
  • Num─âr de aprobare ECE (standard european);
  • Semnul de rota╚Ťie a anvelopei;
  • Indice consum;
  • Indice aderen╚Ť─â pe suprafa╚Ťa umed─â;
  • Simbolul mud + snow (M+S);
  • Indicatori uzur─â.

Indicele de consum se clasific─â de la A la G, pe o scar─â cu cod de culori:

  • Clasa A - verde (cea mai bun─â);
  • Clasa G – ro╚Öu (cea mai sc─âzut─â);
  • Clasa D – nu se utilizeaz─â pentru autoturisme de pasageri. 

Diferen╚Ťele de consum de carburant sunt de aproximativ 0.1l/ 100km între clase. Rezisten╚Ťa la rulare are o pondere de aproximativ 20% din consumul de carburant al vehiculului.

Cu cât rezisten╚Ťa la rulare este mai mic─â, cu atât scade consumul de combustibil ╚Öi, implicit, se reduc ╚Öi emisiile de CO2 degajate de autoturism.

Reducerea nivelului de combustibil ╚Öi siguran╚Ťa în trafic depind, în cea mai mare m─âsur─â, de comportamentul conduc─âtorului auto.

Indicele privind aderen╚Ťa pe suprafa╚Ťa umed─â se clasific─â de la A la F. Aceast─â evaluare se realizeaz─â de c─âtre produc─âtorul autoturismului, pe carosabil ud, la 80km/ h. În termeni de oprire a autovehiculului, între clasele A ╚Öi F este o diferen╚Ť─â de 18 metri de la frânare ╚Öi pân─â la oprirea complet─â a autoturismului. Diferen╚Ťele între clasele consecutive variaz─â între 3 ╚Öi 6 metri.

Simbolul mud+snow (M+S), adic─â noroi ╚Öi z─âpad─â este dovada faptului c─â anvelopele au fost testate pe noroi ╚Öi z─âpad─â, fiind omologate pentru o utilizare performant─â în aceste condi╚Ťii. Acest simbol apare ╚Öi pe anvelopele all season, dar ╚Öi pe anvelopele de iarn─â, caz în care au al─âturi inclusiv imaginea unui fulg de z─âpad─â ╚Öi a unui munte.

Indicatorii pentru uzur─â nu se g─âsesc pe flancul anvelopei, ci pe banda de rulare a acesteia ╚Öi avertizeaz─â când mai sunt doar 1,6 mm de caneluri ╚Öi lamele. Aceasta este limita minim─â legal─â în majoritatea ╚Ť─ârilor europene.

Pe lâng─â toate specifica╚Ťiile anvelopei despre care am discutat mai sus, se recomand─â ca în momentul achizi╚Ťion─ârii acestora s─â se ╚Ťin─â cont ╚Öi de stilul de condus al ╚Öoferului. De exemplu, dac─â ave╚Ťi un stil de condus sportiv, se recomand─â o anvelop─â cu o bun─â manevrabilitate, stabilitate în viraje ╚Öi care asigur─â distan╚Ťele cele mai scurte de frânare.

Concluzii

În prezent, tehnologiile de produc╚Ťie a anvelopelor, forma, structura ╚Öi componen╚Ťa lor au evoluat atât de mult, încât ofer─â posesorilor de ma╚Öini o gam─â extrem de diversificat─â din care s─â aleag─â echipamentul potrivit pentru tipul de ma╚Öin─â pe care îl de╚Ťin.

Newsletter

NEWSLETTER

Introducand adresa de email, certificati ca sunteti proprietarul adresei de email si doriti sa primiti promotii despre anvelope, jante si pneuri auto de vara, de iarna si all season.

Ai nevoie de anvelope de calitate, care s─â ajung─â la tine imediat?

Ai ajuns exact unde trebuie!


    AnveloMag vinde toate tipurile ╚Öi toate m─ârcile de anvelope de cea mai bun─â calitate. Suntem prezen╚Ťi online din 2013 ╚Öi lucr─âm constant la a ne perfec╚Ťiona serviciile, astfel ├«nc├ót clien╚Ťii no╚Ötri s─â aib─â cea mai bun─â experien╚Ť─â atunci c├ónd aleg s─â comande de la noi. Calitatea anvelopelor ╚Öi profesionalismul pe care le oferim la onorarea fiec─ârei comenzi se pot cuantifica ├«n cei peste 80000 de clien╚Ťi mul╚Ťumi╚Ťi din 2013 ╚Öi p├ón─â ├«n prezent. ├Än plus, livrarea rapid─â ├«n orice col╚Ť al ╚Ť─ârii ne ajut─â s─â ├«╚Ťi oferim cele mai bune servicii, ├«n cel mai scurt timp, indiferent de anvelopele de care ai nevoie.